Retail spel 1220227

Hoe word je winnaar in het retail spel?

Bij ieder spel moet je een beetje geluk hebben, maar het wordt pas echt leuk als je het spel enigszins naar je hand kan zetten. Want winnen willen we allemaal. Het Retail spel is continu aan het veranderen, de spelregels ook. Maar hoe win je dit spel?

Consumenten veranderen en succesvolle retailers komen hieraan tegemoet met veranderingen van betaalmogelijkheden, online bestellen en offline ophalen, uniformiteit in online en offline assortiment, verdere verschuiving naar omni-channel, integratie met social media, fraude management. Dit is slechts een greep uit de verzameling trends waar iedere retailer dagelijks naartoe roeit, en is samengevat de verschuiving van “product centraal” naar “klant centraal”.

Welke spelregels zijn veranderd?

Onderscheidende partijen zijn diegenen die in turbulente tijden blijven meten (=weten) en daar als goed ondernemer op in kunnen spelen. Goede informatie is hierbij de sleutel en dat bewustzijn moet in het DNA (gaan) zitten! Maar wat betekent die beweging in DNA nu eigenlijk voor de organisatievorm en informatievoorziening?

Er ontstaan initiatieven in alle hoeken en gaten, zowel intern als ook bij toeleveranciers (start-ups). De tijd dat we met all-or-nothing budgetten de voor-gedefinieerde reuze-transformaties wilden uitvoeren hebben we wel achter ons gelaten. Het verschil zal gemaakt gaan worden met innovatieve, kleinere initiatieven in “business ecosystemen”, waarbij met consistente informatie gewerkt moet kunnen worden.

Met de opkomst van ecosystemen neemt ook het belang van goede spelregels op gebied van informatie management toe. Spelregels die ervoor zorgen dat informatie over klanten, producten en partners op een juiste en gecontroleerde manier onderling gedeeld kan worden.

En de winnaar is:

De rol van de retailer verandert daarmee van manager naar spelleider: hij vertegenwoordigt binnen zijn ecosysteem de eindklant, en zal alle deelnemers uit moeten dagen om zijn/haar aandeel te nemen in goede informatievoorziening. De succesvolle retailer is degene die kan mee veranderen en zijn ecosysteem laat werken met informatie van de juiste kwaliteit, beschikbaarheid en veiligheid (privacy).

Geschreven door Ron Saraber, directeur Contakt Consulting. Hij houdt zich in het bijzonder bezig met informatie en data management. Meer artikelen lezen van Ron? Volg hem via zijn linkedin profiel.