Retailers staan voor diverse uitdagingen, zoals optimaliseren van de klantervaring, productiviteitsverbetering, kostenbesparing en het aantrekken én behouden van medewerkers met de benodigde vaardigheden. Kunstmatige Intelligentie (AI) biedt concrete oplossingen om deze uitdagingen aan te gaan, door processen te optimaliseren en de klantervaring én de medewerkerstevredenheid te verhogen. Hoewel AI in de Retail complex kan lijken, is de toepassing ervan, onder begeleiding van een expert, eenvoudiger dan gedacht en kan het aanzienlijke voordelen opleveren.

In deze blog bespreken we vier laagdrempelige en praktische voorbeelden van AI- ondersteuning in bekende bedrijfsprocessen. 

Hoe AI bedrijfsprocessen ondersteunt in de Retail

1. Ondersteuning van de klantenservice

AI kan direct waarde toevoegen aan de klantenservice, een essentieel onderdeel van Retail. Stel je voor dat je klanten 24/7 geholpen worden zonder extra medewerkers aan te nemen. Dit kan bijvoorbeeld door AI-gestuurde chatbots en virtuele assistenten in te zetten. Deze ondersteuning maakt een grotere bereikbaarheid met een lagere bezetting mogelijk en zorgt ervoor dat medewerkers zich op complexere klantvragen kunnen richten. Informatie wordt beter beschikbaar, waar zowel de klant als de medewerker ondersteund mee worden. Snelle en accurate antwoorden verhogen zowel de klanttevredenheid als de medewerkerstevredenheid, doordat informatie direct beschikbaar is.

Voorbeeld: Een klant vraagt via de website of een bepaald product op voorraad is. De AI-chatbot raadpleegt direct het systeem en geeft de klant binnen enkele seconden antwoord, zonder tussenkomst van een medewerker.

Wat doet AI? AI-chatbots gebruiken Natural Language Processing (NLP) om klantvragen te begrijpen en snel de juiste antwoorden te geven. Deze technologie kan worden geïntegreerd in je website of mobiele app om vragen af te handelen over:

  • productbeschikbaarheid;
  • bestellingen;
  • retourzendingen.

Er zijn al verschillende leveranciers met kant-en-klare oplossingen die alleen nog aangepast moeten worden naar de specifieke behoefte van de retailer. Dit vereist weinig technische kennis en het meeste werk zit in goede integratie in het applicatielandschap en het trainen van de chatbot.

2. Ondersteuning van de klantbeleving

Klantbeleving is cruciaal geworden in Retail en het flexibel op de veranderende behoefte van die klant inspelen bepaalt of je relevant blijft. Er wordt al langere tijd geïnvesteerd in het leren kennen van de klant, op basis van het klantgedrag. Deze informatie slim analyseren en voorspellen is een volgende stap waarin AI kan ondersteunen in de Retail. Maar AI kan ook ondersteunen zonder historische data in zowel de fysieke- als onlinewinkel. AI kan een gepersonaliseerde winkelervaring bieden die klanten bindt en de conversie verhoogt. Zo zijn er kansen voor betere cross- en upselling door productaanbevelingen, heeft de klant een persoonlijke en relevante winkelervaring en verhoogt dit de tevredenheid en loyaliteit.

Voorbeeld: Een klant uploadt een foto van een jas die hij ergens anders heeft gezien naar jouw winkelapp. De AI herkent de jas en laat meteen soortgelijke producten zien die je in jouw winkel verkoopt.

Wat doet AI? AI-algoritmen analyseren klantgegevens om gepersonaliseerde productaanbevelingen te genereren, wat leidt tot hogere klantloyaliteit. Visual search technologie maakt het mogelijk voor klanten om producten te vinden door simpelweg een foto te uploaden. Veel AI-gebaseerde tools voor gepersonaliseerde marketing en visual search zijn eenvoudig te implementeren en vereisen minimale technische kennis. Ze kunnen snel waarde toevoegen door gebruik te maken van bestaande klantgegevens. Integratie met de bestaande systemen is cruciaal, naast het instellen van personalisatiecriteria welke voldoen aan wettelijke AVG-richtlijnen.

3. Ondersteuning bij de werving en selectie

De juiste werknemers aantrekken is een continu proces bij recruitment. Recruitment omvat diverse processen met repetitieve taken, waardoor er veel kansen zijn voor AI-ondersteuning. De tijdrovende en kostbare processen kunnen efficiënter gemaakt worden, waarbij de medewerker door AI ondersteund wordt. Het automatiseren van repetitieve taken, een (deel van) de screening van ontvangen profielen, het zoeken van profielen, objectieve beoordeling, maar ook het personaliseren van de ervaring van de sollicitant en beheren van talentpools. Hierdoor wordt het wervingsproces efficiënter, doorlooptijden korter en worden de meest geschikte kandidaten geselecteerd , waarbij de mens onmisbaar is om de juiste interpretatie te doen van de AI verzamelde data.

Voorbeeld: Bij een openstaande vacature ontvangt het bedrijf honderden sollicitaties. De AI-software scant en beoordeelt deze sollicitaties, en stelt een lijst op met de meest geschikte kandidaten. De HR-afdeling hoeft alleen nog de topkandidaten te interviewen.

Wat doet AI? AI-algoritmen kunnen Cv’s scannen en rangschikken op basis van relevante criteria, zoals werkervaring en vaardigheden. Recruitment chatbots kunnen initiële screenings uitvoeren en basisvragen van sollicitanten beantwoorden. Dit is laagdrempelig omdat er al verschillende leveranciers op de markt zijn voor AI gedreven recruitment met eenvoudig te gebruiken interfaces.

4. Ondersteuning bij het behoud van medewerkers

Het behouden van talentvolle medewerkers is even belangrijk als het aantrekken van nieuw talent. Medewerkerstevredenheid, verloop en verzuim worden door verschillende zaken beïnvloed. Hoe meer medewerkers je hebt, hoe complexer dit geheel kan worden. De HR-afdeling vergroten of meer taken hiervan bij het management of leidinggevende te leggen, draagt vaak niet bij aan een (kosten)efficiënter en transparant proces. AI kan de HR-afdeling ondersteunen bij terugkerende feedbackcycli, de ontwikkeling en training van medewerkers en het analyseren van verlooprisico’s, welzijn en verzuim. Door AI goed in te zetten kun je als retailer alle medewerkers bereiken, is er een eenduidig proces en kun je eerder reageren op risico’s die ontstaan.

Voorbeeld: AI-software analyseert regelmatig feedback van medewerkers en detecteert een daling in tevredenheid binnen een specifiek team. Het HR-team kan dan vroegtijdig ingrijpen met gerichte verbeteringen om het team gemotiveerd te houden.
Wat doet AI? AI-gebaseerde HR-analyses kunnen patronen in medewerkerstevredenheid en prestaties identificeren en voorspellen welke medewerkers mogelijk vertrekken. Dit stelt HR-teams in staat om proactief maatregelen te nemen, zoals gerichte ontwikkelingsprogramma’s of aanpassingen in het werkklimaat. Er zijn tal van gebruiksvriendelijke AI-gebaseerde tools en toepassingen binnen het HR-domein. Voldoende daarvan zijn laagdrempelig zodat dit snel en efficiënt geïmplementeerd kan worden.

Conclusie

AI biedt retailers talloze mogelijkheden om processen te optimaliseren en de klantervaring én medewerkerstevredenheid te verbeteren. De vier besproken toepassingen – ondersteuning van de klantenservice, klantbeleving, werving en selectie, en het behoud van medewerkers – illustreren hoe AI direct en praktisch kan worden ingezet in de Retail om dagelijkse uitdagingen aan te pakken. Door AI-oplossingen te implementeren kunnen retailers kosten verlagen, productiviteit verhogen en tegelijkertijd klanttevredenheid en medewerkersbetrokkenheid versterken. Hoewel AI aanvankelijk complex kan lijken, tonen deze voorbeelden aan dat met de juiste aanpak en begeleiding, de voordelen binnen handbereik liggen. Het is tijd voor retailers om de stap naar AI te maken en zo toekomstbestendig te worden in een steeds competitievere markt.

Mariette Steevens

Meer weten? Zoek Contakt!

Contakt heeft een groep experts op het gebied van AI. Wil je een keer sparren of heb je een specifieke vraag over dit onderwerp? Neem contact op met Mariëtte Steevens 06 81 020 978 of via mail mariette.steevens@contakt.nl.