Elke retailer heeft een systeem nodig om transacties met de klant vast te leggen. Maar het lijkt zeker niet meer op de traditionele POS, zoals deze in de loop der jaren ontstaan en uitgebouwd is op het originele fundament. Het zal nodig zijn het hart van het transactiesysteem opnieuw op te bouwen en dat is voor veel traditionele POS leveranciers een flinke uitdaging. Het wordt een Platform Of Sale in plaats van een Point Of Sale. Voordeel is dat de afkorting hetzelfde blijft, maar verder zal het landschap de komende jaren sterk wijzigen. Er zullen meerdere leveranciers op dit vlak actief zijn, traditionele leveranciers die hun platform hebben vernieuwd en geheel nieuwe spelers. Welke bij de retailer past hangt erg af van de rest van het landschap. Een universele oplossing wordt het zeker niet. In dit artikel gaat het over het functionele aspect van de POS omgeving.

 

De oorsprong

Traditioneel was er bij de retailer maar één plek om af te rekenen: de kassa. In de afgelopen decennia is deze kassa in diverse stappen uitgebouwd naar een veelomvattend systeem en Point of Sale (POS) genoemd, met nog steeds als voornaamste kenmerk het ondersteunen van de processen in de winkel.  Toen in de 90’er jaren afgestapt werd van een stand alone kassa met specifieke hardware en software, zijn netwerken en PC kassa’s geïntroduceerd. In die tijd waren deze PC kassa’s de enige vorm van automatisering in de winkel. Uit die tijd dateert daarom dat veel andere administratieve en logistieke processen ook onderdeel uitmaken van het POS systeem. Vaak is er nog steeds een lokale server in de winkel aanwezig, want het was in die tijden nog niet betaalbaar een continue connectie met de centrale server te hebben. Een POS systeem bestaat  veelal uit een centrale database, waarin alle transacties van de kassa’s uit alle winkels terechtkomen, een fat client front end (de kassa) , een fat client back office, off-line handterminals en een central office voor het hoofdkantoor.  Daarmee was het mogelijk alle winkelprocessen goed te ondersteunen,  klantendatabases aan te leggen, ingewikkelde promoties mogelijk te maken, de administratie te voeren en ook de logistiek prima te regelen. Ook werden handterminals in de winkels gekoppeld. Om deze applicaties te maken zijn vele tientallen manjaren ontwikkelwerk besteed.

E-commerce verschijnt op het toneel

Maar toen kwam e commerce. Dat begon met een eenvoudige website, waar klanten ook konden bestellen en betalen. Dat werd multichannel genoemd. De ontwikkelingen gingen snel, steeds meer kanalen werden toegevoegd en de interactie tussen de kanalen begon ook belangrijk te worden. Omnichannel retailing begon een feit te worden. Klantendatabase worden niet meer alleen in de kassadatabase opgeslagen, maar worden tegenwoordig ook centraal bijgehouden en alles moet met elkaar interacteren. Op zich weten we dat allemaal, maar het gaat nu even over de POS en de toekomst daarvan.

Order Management Systemen vullen het gat

De POS is oorspronkelijk alleen gebouwd voor het winkel channel. Na de komst van e-commerce werden veel POS system uitgebreid met API’s om te kunnen interacteren met CRM en E-commerce systemen. Het werd mogelijk een retour in de winkel te doen van een E-commerce transactie en soms zelfs een bestelling te doen vanuit de POS bij de E-commerce. Probleem daarbij is dat er nu meerdere systemen in het landschap waren waar transacties met de klant op uitgevoerd konden worden. De traditionele POS veranderen naar een Omnichannel systeem is vanwege het ooit ontworpen offline platform niet echt mogelijk. Dan maar een systeem opnieuw opbouwen met nieuwe technologie? Dat is heel moeilijk, want de vele tientallen manjaren ontwikkelwerk moeten dan opnieuw besteed worden.  Er is dus van alles om de kern van de POS heen gebouwd, om Omnichannel te faciliteren, zonder deze kern opnieuw te bouwen. De demo’s en klantcases lukken, maar de architectuur onder de motorkap begint een knelpunt te worden.

Tussen de E-commerce, POS, CRM en ERP systemen ontstond een gat: het coördineren van alle logistieke stromen tussen de kanalen. Met behoud van de traditionele architectuur was dit op te lossen door Order Management Systemen te introduceren.  Daar zijn zeer veel varianten van, want het hangt van het landschap af welke taken het OMS moet doen en welke door de andere systemen (ERP, POS, Ecom) gedaan kunnen worden.

Aanvullen traditionele architectuur met OMS is niet genoeg

Andere traditionele functies, die altijd op de POS werden uitgevoerd, omdat dit vroeger nu eenmaal de enige computer in de winkel was, worden tegenwoordig geleidelijk steeds meer uit de POS gehaald en geïntegreerd in bijvoorbeeld het ERP, bijvoorbeeld instore logistieke processen met behulp van handterminals die direct met het ERP communiceren.

Ondertussen stapelen de nieuwe channels zich verder op: kassa, self scanning, self check out, bestellen vanuit een app op de telefoon, social commerce, e-commerce, Amazon go technieken,  etcetera. Om dit allemaal mogelijk te maken wordt het IT landschap van de retailer hierdoor steeds ingewikkelder. Onder druk van de Business worden systemen op allerlei manieren gekoppeld om zoveel mogelijk omnichannel functionaliteiten te faciliteren.

De architectuur met een traditionele POS, aangevuld met andere systemen voor andere kanalen en vervolgens alles met Order Management Systemen aan elkaar blijven lijmen is voor de lange termijn niet houdbaar. Om echt door te kunnen groeien naar Unified Commerce, is een diepgaande wijziging in de architectuur nodig.

De POS van de toekomst: Platform of Sales

Er is toekomst voor de POS. Tenminste voor de afkorting. Het hart van een echt omnichannel architectuur zal een Platform of Sales moeten worden, waarbij alle transacties van alle platformen worden verwerkt. Er zijn verschillende namen die je aan deze technologie kan geven, API engine, Micro Services, Headless POS etc.

Er zijn een aantal taken waar de POS altijd kampioen is geweest: het vastleggen van transacties in alle facetten, de retouren , het berekenen van promoties en ook de cash management processen die er in het winkelkanaal altijd zullen blijven.

Het goed berekenen van promoties over alle kanalen heen is tegenwoordig een steeds grotere uitdaging. De promotie systemen van de systemen die best of breed in de verschillende channels gebruikt worden zijn vaak inferieur aan wat er in traditionele POS systemen gebruikelijk is.

De kern is dat het nieuwe POS systeem alle logica die met transacties te maken heeft zal afhandelen. De front-ends die in de verschillende kanalen van deze technologie gebruik maken worden zo dun mogelijk. Alle Business Logic voor transacties, promoties en alle andere functies wordt door het platform uitgevoerd. Het introduceren van een nieuw channel of het vervangen van een bestaand channel is dan niet meer dan het ontwikkelen van een relatief eenvoudige front-end.

Is er dan een one size fits all om dit op te lossen?

Zeker niet. Net als vroeger zijn er diverse systeem architecturen mogelijk die kunnen leiden tot een platform of sale die goed ingebed is in de rest van de architectuur. Maar het maakt daarbij veel uit wat de overige systemen in het landschap al in huis hebben. Wel zijn er momenteel voor alle soorten retailers en soorten architecturen sys

temen in de markt die goed op de technologische toekomst zijn voorbereid. Voor elk type retailer kan dat wel een ander systeem zijn die het best past in de architectuur. Een SAP landschap voor een supermarkt heeft een heel ander systeem nodig dan een AX landschap voor een fashion retailer.

Kortom: er is toekomst voor de POS! Een platform of sale zal altijd nodig worden. Sterker nog, het wordt steeds belangrijker en komt veel meer in de kern van de architectuur te liggen dan vroeger het geval was. Het wordt spannend wie de nieuwe leiders in de markt worden. Zijn het de traditionele leveranciers, die wat achterlopen, maar wel alle kennis hebben om een stabiele oplossing te maken of toch nieuwkomers in de markt, die het platform nu al van de grond af goed opgebouwd hebben? De tijd zal het leren!

Binnenkort zal ik hier bij een door Contakt consulting georganiseerde round table meer over vertellen.

Contakt consulting – werkgroep retail 

Met een aantal andere zelfstandige ondernemers/professionals uit het netwerk van Contakt consulting maak ik deel uit van de werkgroep Retail. In deze werkgroep komen verschillende expertises bij elkaar en wisselen we ervaringen uit en helpen we elkaar met complexe vraagstukken.

Ook organiseren we een aantal keer per jaar een ronde tafel met retailers over actuele onderwerpen. Wil je hier meer over weten of deelnemen? Laat dan een reactie achter of stuur een PM.

Ewoud de Boer – Retail IT Consultant

Al meerdere decennia actief in winkel IT. Vele selecties en implementaties voor hard- en software begeleid voor POS systemen voor onder andere HEMA, De Bijenkorf, V&D (RIP), NS Retail, Coop, Scotch & Soda en vele anderen.

#POS #Omnichannel #UnifiedCommerce  #DigitaleTransformatie