PIM in de Bouwsector
De urgentie om productdata beschikbaar te maken wordt steeds hoger, zowel in het ontwerpproces als tijdens de realisatiefase. Deze productdata is nodig om de supplychain te optimaliseren, maar ook om in te spelen op circulariteit, te voldoen aan rapportage verplichtingen richting opdrachtgever en vanwege wettelijke verplichtingen rond de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen. De uitdagingen zijn groot, maar het aanbod van oplossingen voor het managen van de product data, wordt ook steeds groter. Hoe hieruit een keuze te maken?
Wet Kwaliteitsborging
De Wet Kwaliteitsborging is bedoeld om de kwaliteit van het bouwwerk en de positie van de consument beter te maken. Voor aannemers en ook onderaannemers betekent dit dat alles wat gebouwd wordt aantoonbaar aan de regels moet voldoen. Natuurlijk blijft u kwalitatief goed werk leveren, maar kunt u, in het kader van aansprakelijkheid, dat ook aantoonbaar maken?
Vastgoed Datamanagement
De vastgoedsector wordt geconfronteerd met een toename in regeldruk. Organisaties willen efficiënter werken door de interne en externe processen beter op elkaar te laten aansluiten. Iedereen erkent de noodzaak om grip te krijgen op Vastgoeddata, wil efficiënter werken, onderbouwde beslissingen nemen, de datakwaliteit verhogen en toekomstbestendig worden. Maar waarom bleef de benodigde digitaliseringslag dan uit?
Digitalisering Gebouwde Omgeving
Digitalisering staat bij iedereen op de agenda. Organisaties die actief betrokken zijn bij de Gebouwde Omgeving zijn daar geen uitzondering op. Het verbeteren van data en informatie over omgeving, bouwwerken en producten is noodzakelijk om gezamenlijk maatschappelijke doelen zoals klimaatakkoord en circulariteit te behalen. Vastgoed eigenaren, opdrachtgevers, opdrachtnemers en de toeleverende ketens in bouwsector en installatiesector staan gezamenlijk voor de ketenintegratie uitdaging.
Benchmark Digitaal Samenwerken in de Bouw
Een optimale samenwerking tussen ketenpartners is cruciaal voor de winstgevendheid van bouwprojecten. Niet beschikken over de meest actuele gegevens, onvolledige informatie en vermijdbare fouten zorgen ervoor dat in de bouw de aandacht voor digitalisering steeds groter wordt. Met het standaardiseren en digitaliseren van de werkprocessen kunnen grote slagen gemaakt worden. Door slim digitaal samen te werken wordt uw productiviteit sterk verbeterd. Met de benchmark onderzoeken we waar de bouw staat als het gaat om digitale samenwerking in de keten.
Product Informatie Management in de bouwsector
Tijdens een bouwproject maar ook daarna is veel verschillende informatie nodig.
- Informatie over het project: wie doet wat en wanneer moet het klaar om de volgende partij aan de slag te kunnen laten gaan.
- Informatie over het bouwwerk: wat zijn de eisen, hoe worden die ingevuld, past alles, welke materialen gaan er in, waar komen die vandaan en wat kosten ze.
- Informatie over het onderhoud: hoe moet het gebouw onderhouden worden en wat moet wanneer vervangen worden.
Digitalisering maakt dit enerzijds allemaal een stuk eenvoudiger, maar aan de andere kant is dit niet zomaar gesneden koek voor de gemiddelde bouwer. Product Informatie Management (PIM) wordt hierin steeds relevanter als randvoorwaarde in zowel in BIM 3D (het model) als in 4D (planning), 5D (estimating), 6D (sustainability) en 7D (facility management).
Beschikbaar maken van productdata
De urgentie om productdata beschikbaar te maken wordt steeds hoger, zowel in het ontwerpproces als tijdens de realisatiefase. Deze productdata is nodig om de supplychain te optimaliseren, maar ook om in te spelen op circulariteit, te voldoen aan rapportage verplichtingen richting opdrachtgever en vanwege wettelijke verplichtingen rond de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen. De ontwikkelingen zoals hierboven genoemd vragen om de juiste combinatie van data en one singlepoint of truth, gekoppeld aan BIM objecten, Programma’s van Eisen (PvE), activiteiten en certificaten.
De uitdagingen zijn groot, maar het aanbod van oplossingen voor het managen van de product data, wordt ook steeds groter. Maar hoe hieruit een keuze te maken? Welke classificatie standaarden gebruik je, waar sla je je data op, hoe wissel je je data uit met anderen en via welke platforms stel je je data beschikbaar. Maar ook, welke informatie over je producten zijn relevant voor wie? Welke eisen worden gesteld aan jouw product data? Allemaal vragen die relevant zijn bij de wijze waarop je je PIM inricht.
Keuze stress? Wij helpen graag!
Contakt Consulting is dé partij die hierbij de helpende hand bied. Zowel in de vorm van advies als in de vorm van een geautomatiseerde tool die helpt bij het selecteren van de juiste software oplossing. Maak gebruik van de volgende mogelijkheden
1. Online vragenlijst ‘Heeft u een PIM nodig?’
Meer weten? Zoek Contakt!
Wil je ook toekomstbestendige keuzes maken? Neem dan contact op met Ron Saraber +31 6 23 91 71 91 of ron.saraber@contakt.nl