Welcome To Our Company

00 Elementor test

Product Informatie Management in de bouwsector

Tijdens een bouwproject maar ook daarna is veel verschillende informatie nodig.

  • Informatie over het project: wie doet wat en wanneer moet het klaar om de volgende partij aan de slag te kunnen laten gaan.
  • Informatie over het bouwwerk: wat zijn de eisen, hoe worden die ingevuld, past alles, welke materialen gaan er in, waar komen die vandaan en wat kosten ze.
  • Informatie over het onderhoud: hoe moet het gebouw onderhouden worden en wat moet wanneer vervangen worden.

Digitalisering maakt dit enerzijds allemaal een stuk eenvoudiger, maar aan de andere kant is dit niet zomaar gesneden koek voor de gemiddelde bouwer. Product Informatie Management (PIM) wordt hierin steeds relevanter als randvoorwaarde in zowel in BIM 3D (het model) als in 4D (planning), 5D (estimating), 6D (sustainability) en 7D (facility management).

Beschikbaar maken van productdata

De urgentie om productdata beschikbaar te maken wordt steeds hoger, zowel in het ontwerpproces als tijdens de realisatiefase. Deze productdata is nodig om de supplychain te optimaliseren, maar ook om in te spelen op circulariteit, te voldoen aan rapportage verplichtingen richting opdrachtgever en vanwege wettelijke verplichtingen rond de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen. De ontwikkelingen zoals hierboven genoemd vragen om de juiste combinatie van data en one singlepoint of truth, gekoppeld aan BIM objecten, Programma’s van Eisen (PvE), activiteiten en certificaten.

De uitdagingen zijn groot, maar het aanbod van oplossingen voor het managen van de product data, wordt ook steeds groter. Maar hoe hieruit een keuze te maken? Welke classificatie standaarden gebruik je, waar sla je je data op, hoe wissel je je data uit met anderen en via welke platforms stel je je data beschikbaar. Maar ook, welke informatie over je producten zijn relevant voor wie? Welke eisen worden gesteld aan jouw product data? Allemaal vragen die relevant zijn bij de wijze waarop je je PIM inricht.

Keuze stress? Wij helpen graag!

Contakt Consulting is dé partij die hierbij de helpende hand bied. Zowel in de vorm van advies als in de vorm van een geautomatiseerde tool die helpt bij het selecteren van de juiste software oplossing. Maak gebruik van de volgende mogelijkheden

1. Online vragenlijst ‘Heeft u een PIM nodig?’  

2. Online vragenlijst ‘Wat kost een PIM-systeem?’ 

3. Online vragenlijst ‘Welke PIM past bij uw organisatie?’ 

Meer weten? Zoek Contakt!

Wil je ook toekomstbestendige keuzes maken? Neem dan contact op met Ron Saraber +31 6 23 91 71 91  of ron.saraber@contakt.nl

Download het rapport

Benchmark Digitaal Samenwerken in de Bouw

Klik hier om het rapport te downloaden