AI in retail, waarom nu starten

In de hedendaagse concurrerende markt staan retail organisaties voor de uitdaging om kosten te beheersen, klanttevredenheid te verhogen en operationele efficiëntie te optimaliseren. Artificiële Intelligentie (AI) biedt een breed scala aan mogelijkheden om deze uitdagingen aan te gaan. Toch zien we dat veel Nederlandse retailers nog terughoudend zijn in het omarmen van AI. Wat zit daarachter, waarom is het belangrijk om juist wél die eerste stappen nu te zetten en hoe pak je dit aan? Tijd om dit eens inzichtelijk te maken.

De grote voordelen van AI

Als retailer heb je voortdurend te maken met trends en ontwikkelingen die de sector aanzienlijk beïnvloeden. Veranderingen in klantgedrag, fysieke en online winkels, duurzaamheid en technische innovaties. AI is onmisbaar voor de retailer die zich op termijn van een concurrerende positie wil verzekeren in deze dynamische markt.

  1. Verbeterde efficiëntie en kostenbesparing
    AI heeft het vermogen om repetitieve en tijdrovende taken te automatiseren, wat resulteert in aanzienlijke kostenbesparingen en verhoogde operationele efficiëntie. Bijvoorbeeld, AI-gestuurde systemen kunnen voorraadbeheer optimaliseren door nauwkeurige vraagvoorspellingen te maken, waardoor retailers hun voorraden beter kunnen beheren en verspilling kunnen verminderen. Dit leidt niet alleen tot lagere operationele kosten, maar ook tot een verbeterde klanttevredenheid door het verminderen van out-of-stocks en nee-verkopen.
  1. Hogere klanttevredenheid
    In een tijd waarin klanten gepersonaliseerde ervaringen verwachten, kan AI jou helpen om deze verwachtingen te overtreffen. AI-analysetools kunnen klantdata verzamelen en analyseren, waardoor retailers gepersonaliseerde aanbevelingen en aanbiedingen kunnen doen. Dit verhoogt niet alleen de klanttevredenheid, maar ook de klantloyaliteit en uiteindelijk de omzet. Gepersonaliseerde nieuwsbrieven, op maat gemaakte aanbiedingen en dynamische content zijn enkele voorbeelden van hoe AI kan bijdragen aan een betere klantbeleving.
  1. Betere besluitvorming
    Een van de krachtigste toepassingen van AI is voorspellende analyse, die de mensen in de organisatie ondersteunt. Door historische data te analyseren, kan AI patronen en trends identificeren die helpen om beter onderbouwde beslissingen te nemen. Of het nu gaat om het voorspellen van seizoensgebonden trends, het anticiperen op veranderende klantbehoeften of het optimaliseren van marketingstrategieën, voorspellende analyse biedt een significant strategisch voordeel.
  1. Concurrentievoordeel
    In een competitieve markt kan AI een significant concurrentievoordeel bieden. Bedrijven die AI effectief implementeren, kunnen beter inspelen op klantbehoeften, efficiënter opereren en innovatiever zijn. Dit stelt jou in staat om je te onderscheiden van concurrenten die achterblijven op technologisch gebied.

Snel resultaat met laaghangend fruit

De toepassingsgebieden van AI lijken oneindig, daarom benadrukken we dat het belangrijk is om een eerste overzicht te maken, zodat daaruit het laaghangende fruit voor jouw specifieke organisatie naar voren kan komen. Klein starten is belangrijk, dus kijk naar één of twee processen die snel te implementeren zijn en meetbare resultaten opleveren. Toepassingsgebieden waar veel retailers mee beginnen zijn:

  1. Conversational AI in de vorm van chatbots en virtuele assistenten
    Dit is onderdeel van het automatiseren van de klantenservice, ter ondersteuning voor het vinden van informatie voor de klant en medewerker en het afhandelen van routinematige taken. De klant verwacht steeds meer op het gebied van service en informatieverschaffing, hiermee heb je een 24/7 klantenservice binnen bereik en ontlast je ook de medewerker voor het onnodig lang zoeken naar informatie.
  2. Personalisatie van aanbiedingen en product aanbevelingen
    Klantervaring en beleving spelen een steeds grotere rol, waarbij personalisatie van marketing het verschil kan maken in klantbeleving, conversie en loyaliteit. Gebruik de informatie die je verzamelt slim zodat het mes aan twee kanten snijdt.

  3. Automatisering administratieve taken
    In de bedrijfsvoering vinden tal van administratieve taken plaats. Een deel daarvan kan eenvoudig worden geautomatiseerd, waardoor je de medewerker vrijspeelt om zich met ander werk bezig te houden. Voorbeelden zijn facturatie, salarisadministratie en rapportages die door middel van AI geautomatiseerd kunnen worden. Dit levert een tijd- en kostenbesparing op, maar ook minder fouten door menselijk handelen.
  4. Slim toepassen van AI functionaliteit die ongezien al in huis aanwezig is
    Ongezien heb je al meer AI functionaliteiten in huis dan je doorhebt of gebruikt. In bestaande systemen en software zit vaak ingebouwde AI die aanzienlijk kan bijdragen aan efficiëntie en productiviteit. Denk hierbij aan ERP, CRM, HRM, marketing tools en e-commerce- en analytics platforms. Het kan hierbij gaan over AI toepassing op planningen van voorraad of mensen, maar ook dynamische prijsstelling en klantgedrag. Door goed te onderzoeken wat er al in huis aanwezig is en dit slim in te zetten kan er voordeel worden behaald zonder grote veranderingen.
  5. Fraudedetectie
    Fraude komt overal in de retail voor en de bijbehorende financiële impact kan fors oplopen. Door gebruik van AI kunnen verdachte transacties geïdentificeerd worden door analyses op patronen en afwijkingen. Dit levert naast minder financiële verliezen ook een verbeterde veiligheid op.

Terughoudendheid bij retailers rondom AI

Ondanks de vele toepassingen, duidelijke voordelen en verankering in de rest van de maatschappij, heerst er naast nieuwsgierigheid ook terughoudendheid bij retailers. En dat is, zoals bij elke grote verschuiving, niet zonder reden.

  1. Gebrek aan kennis en expertise
    AI is op grote schaal nog relatief nieuw en veel retailers hebben deze expertise en kennis niet in huis. Om deze technologie effectief te implementeren is deze kennis en expertise wel vereist. Zowel bij het in kaart brengen van de rol van AI in je strategie, als het identificeren van kansen en implementeren van oplossingen passend bij jouw situatie.
  1. Kosten en budgetbeperkingen
    Het beeld bestaat dat de kosten voor AI implementatie hoog zijn, wat inderdaad een risico is als er lukraak projecten gestart worden. Dit voorkom je door met een goed plan, met zicht op de juiste business impact, de juiste businesscase op te pakken. Binnen het brede speelveld van AI toepassingen is het de uitdaging om de initiatieven te identificeren die de organisatie kan dragen, zowel wat betreft inzet en technologische diepgang, als budget. Een goed onderzoek is dus belangrijk.
  1. Veranderingsweerstand
    Veranderingen in bedrijfsprocessen kunnen op weerstand stuiten bij medewerkers en management. Mensen zijn vaak terughoudend om nieuwe technologieën te omarmen, vooral als het beeld heerst dat dit mogelijk ten koste gaat van hun baan. Daarnaast gaan digitale veranderingen ook gepaard met een wijziging van de manier van werken die iemand gewend is. Ondanks dat dit een verbetering kan zijn, is weerstand gemakkelijk de eerste reactie.
  1. Gebrek aan heldere strategie
    Veel retailers hebben nog geen duidelijke strategie voor de implementatie van AI. Zonder een goed gedefinieerd plan en duidelijke doelen, kan het moeilijk zijn om te bepalen hoe en waar AI het beste kan worden ingezet. Dit kan leiden tot inefficiënte investeringen en teleurstellende resultaten.
  1. Privacy en Veiligheid
    Er zijn zorgen over data privacy en de beveiliging van klantgegevens. Retailers moeten voldoen aan strikte regelgeving omtrent data bescherming, zoals de GDPR. AI-systemen moeten robuust genoeg zijn om aan deze eisen te voldoen en het vertrouwen van klanten te behouden. Hiervoor is specifieke kennis vereist.

Conclusie

AI biedt enorme mogelijkheden voor de retail sector om kosten te verlagen, de efficiëntie te verhogen en de klantbeleving te verbeteren. Door te investeren in AI kun jij als retailer niet alleen operationele processen optimaliseren, maar ook een significant concurrentievoordeel behalen. Het is echter belangrijk dat je strategisch te werk gaat bij de implementatie van AI. Door te investeren in de juiste expertise, een duidelijke strategie te ontwikkelen en aandacht te besteden aan data privacy en veiligheid.

Door deze uitdagingen aan te pakken en de voordelen van AI te benutten, kun je jouw organisatie beter positioneren voor succes in een steeds concurrerender markt. Het is tijd om actie te ondernemen en de toekomst van jouw organisatie te verzekeren met AI.

Mariette Steevens

Meer weten? Zoek Contakt!

Contakt heeft een groep experts op het gebied van AI. Wil je een keer sparren of heb je een specifieke vraag over dit onderwerp? Neem contact op met Mariëtte Steevens 06 81 020 978 of via mail mariette.steevens@contakt.nl.