Themapagina's Retail

Artificial Intelligence in Retail

Onze aanpak

Kunstmatige Intelligentie (AI) transformeert de Retail branche ingrijpend. Ook voor AI is Contakt de business-IT partner met praktijkervaring. We geloven in een pragmatische aanpak, waarbij een goede analyse leidt tot een haalbaar en impactvol project dat bestaat uit:

  1. Inspiratie op maat. Het schetsen van mogelijkheden op basis van een gesprek met de retailer. Interne kennis van de organisatie wordt samengebracht met onze kennis van Retail en AI.

  2. Anaylse met key users. Welk processen zijn er, wie zijn daar bij betrokken en welke informatie is nodig.

  3. Bepalen van een roadmap. Mogelijke initiatieven worden op verschillende assen geplot en de AI-roadmap wordt gedefinieerd.

  4. Ondersteuning bij de realisatie.In elke fase met technische AI-kennis, projectmanagement en verandermanagement.

Praktische voorbeelden in Retail

AI-toepassingen zijn niet helemaal nieuw. Al langer worden verschillende vormen van deze slimme technologie ingezet binnen organisaties, systemen, applicaties, winkels en websites. Echter, de opkomst van ‘generatieve AI’ heeft voor een nieuw impuls gezorgd. Iedereen kan laagdrempelig kennis maken met bijvoorbeeld ChatGPT en Co-pilot. Ook in de Retail kan AI op laagdrempelige manieren worden toegepast en de organisatie, medewerker en klant ondersteunen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Verbeteren van klantbeleving. Het gebruik van chatbots, virtuele assistenten, intelligente contactcenters en gepersonaliseerde aanbevelingen verbeteren de klantbeleving zowel live als digitaal.

  • Analyse van klantgedrag. Door het analyseren van klantgedrag en reviews en het voorspellen van voorkeuren kunnen relevantere beloningen en incentives worden aangeboden.

  • Ondersteuning van klantenservice. Een goede 24/7 klantenservice door inzet van slimme chatbots en virtuele assistenten. Zowel klanten als medewerkers krijgen zo betere toegang tot informatie wat leidt tot hogere klanttevredenheid.

  • Verhogen van productiviteit. AI-aangedreven tools zoals conversational search, content creatie, tekst samenvatting, automatische vertaling, automatische productbeschrijving en virtual coaches verhogen de productiviteit van medewerkers op kantoor en de winkelvloer. Het neemt vervelende taken weg en geeft tijd en ruimte voor andere taken.

  • Ondersteuning in medewerkersbetrokkenheid. Automatisch ophalen en analyseren van feedback zorgt voor een betere medewerkersbetrokkenhei. Ook kan AI ondersteunen in het personaliseren van ontwikkelpaden voor medewerkers.

  • Efficiëntere winkeloperaties. Slimme productzoekopdrachten, machine vision voor betere winkelindeling en gedragsanalyse zorgen voor efficiëntere winkelprocessen en minder diefstal.

  • Optimaliseren van de supply chain. AI helpt bij het voorspellen van vraag, verminderen van voorraadtekorten en afprijzing, en het identificeren van risico’s in de toeleveringsketen.

  • Databeheer. AI helpt bij het op orde brengen van de data, voldoen aan compliance en data integratie.

Meer weten? Zoek Contakt!

Sparren over AI toepassingen in de Retail? Neem dan contact op met Ronald van Putten +31 6 29 09 1602  of ronald.van.putten@contakt.nl

Over het thema AI in Retail

Blogs

Een dame in een kledingwinkel met gebruik van AI in Retail
Blogs

4 Praktische toepassingen van AI in Retail

Retailers staan voor diverse uitdagingen, zoals optimaliseren van de klantervaring, productiviteitsverbetering, kostenbesparing en het aantrekken én behouden van medewerkers met de benodigde vaardigheden. Kunstmatige Intelligentie (AI) biedt concrete oplossingen om

Lees meer »
Blogs

AI in Retail: nu starten of achterblijven

AI in retail, waarom nu starten In de hedendaagse concurrerende markt staan retail organisaties voor de uitdaging om kosten te beheersen, klanttevredenheid te verhogen en operationele efficiëntie te optimaliseren. Artificiële

Lees meer »
Portfolio Retail

Werk waar we trots op zijn

img
Digitaliseringsstrategie, Informatie en datamanagement, Interimmanagement, Retail

Digitalisering oplossingen met het oog op de toekomst

img
Informatie en datamanagement, Retail

Blijvende aandacht voor gegevensbescherming en privacy