Koffie to go is een rubriek waarin we ZP-ers van Contakt interviewen. Deze keer René van Eijk, Privacy Officer. 

Wie is René van Eijk?

Ik ben echtgenoot en vader van twee kinderen (11 en 15 jaar). Op werkgebied ben ik actief als privacy- en security consultant, samen met compagnon Ad Boumans. Wij helpen organisaties grip te krijgen op de AVG en informatiebeveiliging. In mijn vrije tijd beoefen ik de zelfverdedigingssport Krav Maga. Dat is een intensieve sport en een mooie uitlaatklep na het werk.

Wat drink jij het liefst uit de Contakt beker en waarom?

Mijn favoriete drank in de Contakt beker is wel de cappuccino. Daar kan ik erg van genieten.

Wat is de mooiste beker die je hebt gewonnen in je leven?

Daarvoor moeten we way back in time. Met het schoolvoetbalteam van de basisschool zijn we derde van heel Nederland geworden. Na verschillende voorrondes eindigden we op het voetbalcomplex van de KNVB om het eindtoernooi te spelen. De hele school was toeschouwer van dit spektakel. Als jochie van 12 was dat fantastisch om mee te maken.

Aan welke opdracht via Contakt koester je warme herinneringen en waarom?

Dat is moeilijk kiezen. Een mooie herinnering aan een opdracht via Contakt is de opdracht voor Bouwmaat. Daarbij was de vraag hoe we de kennis en vaardigheden van medewerkers kunnen vergroten over de meest voorkomende cybersecurityrisico’s en het werken met persoonsgegevens (volgens de AVG). Voor deze opdracht heb ik een e-learning ontwikkeld. De samenwerking met de Bouwmaat verliep soepel en binnen drie maanden was de e-learning live. Cybersecurity en AVG zijn geen sexy onderwerpen. Dus als de reacties van medewerkers en management op de e-learning positief zijn, dan is dat ontzettend gaaf.

Waar ben je momenteel mee bezig via Contakt?

Naast de privacy- en securityopdrachten die ik voor Contakt en via mijn eigen bedrijf Privacy Network uitvoer, ben ik momenteel druk met het afronden van de e-learning over privacy- en cybersecurity awareness. Een andere klant van Contakt heeft de e-learning afgenomen en gaat deze internationaal inzetten. Dat betekent dat de e-learning ook in het Engels moet worden opgesteld.

De kunst is om het relatief saaie onderwerp leuk en toegankelijk te maken. Dit doe ik door animatievideo’s te maken. Dit zijn korte, informatieve video’s zonder moeilijk taalgebruik. In de praktijk blijkt dit erg aan te spreken. Aan het einde van iedere module testen we de kennis van de medewerker met quizvragen. Door de vragen en de animatievideo’s af te stemmen op de organisatie, leveren we feitelijk altijd maatwerk. Een one size fits all e-learning is naar mijn mening niet effectief. Het moet altijd aansluiten op de doelgroep. En binnen iedere organisatie zijn meerdere doelgroepen te benoemen.

Organisaties kunnen er ook voor kiezen om vooraf en achteraf een nulmeting te doen. Zo kunnen we het effect van de e-learning meten en laten we zien dat de kennis en vaardigheden van medewerkers daadwerkelijk zijn vergroot.

Wat zou je aan het Netwerk willen vragen? Of Wat heb je nodig van het Netwerk?

De e-learning zal eind maart afgerond worden. Dan kunnen we demo’s verzorgen bij klanten. Ik zou het netwerk willen vragen om na te gaan voor welke organisaties de e-learning interessant is. Ik kom graag met je in contact om dit te bespreken.

Welke (zelf verzonnen) beker zou jij willen winnen en waarom?

Om eerlijk te zijn, hoef ik niet zo nodig een beker te winnen. Het gaat mij meer om de lol die ik beleef aan een activiteit.

Neem voor meer informatie contact met ons op

Neem contact op met Ron Saraber +31 623 917 191 of  ron.saraber@contakt.nl