“De kracht van Contakt Consulting is dat zij over een sterk netwerk van professionals beschikt, die in staat zijn complexe digitalisatie vraagstukken op te lossen. Ze zoeken binnen het project steeds naar de samenwerking, waardoor het draagvlak voor veranderingen binnen de organisatie groot is. Wij zijn heel tevreden over de samenwerking en voor de komende tijd liggen er nog voldoende uitdagingen,” zegt Bas de Vries, COO, directeur operations en IT bij Amac.

Met in totaal 50 vestigingen verspreid over heel Nederland, is Amac marktleider en één van de grootste Apple Premium Resellers van Europa. In 2005 startte Ed Bindels met één winkel op de Utrechtse Mariaplaats. Amac groeide de afgelopen jaren uit tot een premium keten die naast de 50 vestigingen beschikt over een zeer succesvolle consumentenwebsite en Amac Pro voor zakelijke klanten en onderwijs. Beide met een compleet aanbod aan Apple-producten en accessoires voor Mac, iPad, iPhone en Apple Watch.

Service

“Wat ons als Amac onderscheidend maakt is de persoonlijke service. Wij zijn de grootste officiële reparatiepartner van Apple in Nederland en bieden tal van andere diensten aan Apple-gebruikers, waaronder Amac Support en iMember voor persoonlijke ondersteuning en producttrainingen,” aldus Bas de Vries die binnen Amac verantwoordelijk is voor het primaire proces, IT en facilities. De nieuwste servicetool is het online winkelen via beeldbellen. Een volledig nieuwe manier van winkelen met ondersteuning van een winkelmedewerker. Bas de Vries: “Wij maken daarbij gebruik van een platform, genaamd Oktium. Een consument komt via een videoverbinding in contact met een medewerker van Amac. De medewerker loopt met een selfiestick door de winkel en neemt de klant, als het ware met zich mee. Het grote voordeel is dat klanten niet fysiek naar de winkel hoeven te komen, maar wel persoonlijk worden geholpen.”

Is er toekomst voor de kassa? 

“Contakt Consulting is sterk in het oplossen van digitalisatie vraagstukken in de retail en ze houden met enige regelmaat Ronde Tafel sessies”, vertelt De Vries. “Dit keer kregen we een uitnodiging voor een Retail Ronde Tafel met als thema: “Is er toekomst voor de kassa?”. Het thema sprak mij aan, omdat ook wij voor een aantal uitdagingen stonden op het gebied van automatisering. De kassa was er daar één van. Na de Retail Ronde Tafel hebben we een afspraak gemaakt.”

Groeistuipen

“De bijeenkomst over de toekomst van de kassa was voor mij de aanzet om verder te praten met Bart de Vries en Ewoud de Boer van Contakt Consulting. Amac was in korte tijd gegroeid naar 50 winkels en dat bracht op het gebied van automatisering de nodige groeistuipen met zich mee. Vragen over de koppeling van systemen en hoe het landschap en de totale infrastructuur rond automatisering ingericht zou moeten worden. Ook stonden we voor de praktische uitdaging het huidige kassasysteem in te richten en aan te passen aan de huidige ontwikkelingen,” aldus De Vries. “De insteek van de samenwerking met Contakt Consulting was om tot een gericht plan van aanpak te komen rondom het oplossen van performance problemen binnen onze ERP-omgeving en een advies te krijgen over de beste doelarchitectuur, passend bij onze (omnichannel)strategie.”

Onderzoek naar het applicatielandschap

“De professionals van Contakt Consulting startten een onderzoek naar het bestaande applicatielandschap van Amac en onderzochten eveneens of de huidige implementatiepartners van de software geschikt waren om de toekomstige ontwikkelingen binnen Amac te ondersteunen. De resultaten van hun onderzoeken en interviews werden voorzien van een advies aan ons gepresenteerd. Ze boden ons een roadmap om de problemen stap voor stap aan te pakken. Contakt Consulting gaf aan dat een IT-architectuurvisie belangrijk is om goede detailbeslissingen te kunnen nemen. Met toekomstscenario’s in ons achterhoofd, moet de IT-structuur van nu ook in de toekomst ruimte bieden. De totale flexibiliteit van ons IT-landschap zou daarmee sterk toenemen. Om een juiste gesprekpartner te zijn voor implementatiepartners zouden we ook meer IT-expertise in eigen huis nodig hebben. Reden waarom Contakt Consulting ook de rol kreeg als interim projectmanager en de IT-kar trok binnen Amac. Ondertussen versterkten we onze IT-afdeling en werd het nieuwe, jonge team door Contakt Consulting geadviseerd en gecoacht.”

“Amac is een gezond bedrijf en tevens marktleider, daar hoort ook de juiste IT-capaciteit en kennis bij, de juiste toegang tot data en een heldere visie op de toekomst. In Contakt Consulting hebben we een waardevolle partner op het gebied van informatie- en datamanagement.”

Nieuwe inzichten en nieuwe systeemarchitectuur

“Contakt Consulting bracht ons nieuwe inzichten en een nieuwe systeemarchitectuur. Alle inspanningen resulteerden onder andere in een betere performance van SAP en een nieuwe Magento2 consumenten webshop, die inmiddels live is. Natuurlijk zijn we er nog niet, maar dat kan ook niet. Dat heeft te maken met tijd, maar eveneens met investeringen die we over een langere tijd uitstrijken. We zijn zeker een heel stuk verder gekomen in onze IT-ambities. De komende jaren zullen we geleidelijk verdere aanpassingen doen. Eén van de wensen die we hadden was dat data eenvoudiger en sneller beschikbaar zou zijn en dat we flexibeler kunnen inspelen op veranderingen en ontwikkelingen binnen de IT. Die flexibiliteit en aanpasbaarheid is ook nodig wanneer we nadenken over verdere expansie van Amac. We hebben daar wel ideeën over en wanneer zich kansen voordoen zullen we daar zeker op anticiperen,” aldus De Vries.

De kracht van Contakt Consulting

“Het denken en handelen van Contakt Consulting past bij de manier waarop wij graag samenwerken. De mensen van Contakt Consulting zijn echte verbinders, ze zoeken de samenwerking met zowel onze medewerkers als met onze IT-partners, stellen desgewenst nieuwe teams samen en zorgen ervoor dat we allemaal aan hetzelfde doel werken. De wens om te blijven meebewegen met ontwikkelingen in de markt, vraagt ook aanpassingen van de mensen binnen Amac op het gebied van kennis en kwaliteit. Dat heeft Contakt Consulting ons laten zien en bij geholpen.

 

Neem voor meer informatie contact met ons op

Neem contact op met Ronald van Putten +31 629091602 of  ronald.van.putten@contakt.nl